17 Aralık 2024 Salı

Öğrenci Yazıları-Rango Filminin C. W. Mills’in “İktidar Seçkinleri” Kavramı ve “Oligarşinin Tunç Yasası” Üzerinden İncelenmesi

Rango Filminin C. W. Mills’in “İktidar Seçkinleri” Kavramı ve “Oligarşinin Tunç Yasası” Üzerinden İncelenmesi

C. Wright Mills’in 1956 tarihli İktidar Seçkinleri kitabında ele alınan iktidar seçkinleri kavramı, iktidar, servet ve şöhret bileşenlerinin gücünü kullanarak otoriteyi elinde tutan zümrelerin toplamını tarif eder. Bu zümreler siyasi, ekonomik ve askeri alanlarda, yani hükümetin üst düzeylerinde faaliyet gösterir. Mills’e göre bu üç elit içinden askeri elit topluluğu, diğer topluluklar arasında şiddet tekeline sahipliğinden kaynaklanan bir üstünlüğe sahiptir.

Filmdeki Dirt Kasabasının yönetim yapısını incelediğimizde otoriteyi elinde tutan belediye başkanı kaplumbağa karakteri ile askeri alanda karşımıza çıkan yılan Çıngıraklı Jake’i görüyoruz. Belediye başkanı suyu saklayıp kontrol ederek halkın kendisine bağımlı hale gelmesini sağlar. Su kaynağı üzerindeki kontrol gücü, belediye başkanının siyasal ve ekonomik gücünün kaynağıdır. Çıngıraklı Jake karakteri halkı korkutmak yoluyla otoriteyi pekiştirmesi için konumlanmış askeri bir figürdür. Öte yandan plansız bir şekilde kendini kasabada bulan protagonistimiz Rango ise yine plansız bir şekilde kasabanın şerifi olur ve süreç içerisinde bir yandan benliğini ararken bir yandan da bu yönetim yapısına karşı başlangıçta pek bilinçli olmayan bir mücadele verir.

Bu esnada belediye başkanıyla bir işbirliği kuran Jake karakterinin kasabaya gelip Rango’nun gerçek kimliğini (ve aslında kimliksizliğini) ortaya çıkarmasından sonra hikâyenin kırılma noktası yaşanır, kahramanımız akıl hocası armadillonun da dediği gibi yolun karşısına geçer ve gerçekleri görür. Bu noktada başkanın kişisel menfaatleri için halkın refahını kıstığını anlayan Rango’nun liderliğinde kasabalı bir grup ve köstebekler ile koordine bir karşı hareket başlar.

Gelişen olaylar neticesinde Rango ve Beans’in su kasasına atıldığı sahnede, başkan ile Çıngıraklı Jake arasında geçen konuşmada bu sefer başkan, artık Jake’e ihtiyaç olmadığını ve yeni düzende silahşörlükten iş adamlığına geçtiklerini ifade ederek Jake’i öldürmeye yeltenir. Başkanın bunu yapmasının arkasındaki motivasyon, Beans ve Rango’dan kurtulup halk üzerindeki otoritesini sağlayacağına olan eminliği doğrultusunda artık Jake’in iktidarda yeri kalmadığını düşünmesi ve hatta gelecekte Jake’in kendisi için de bir tehdit unsuru haline gelebileceği ihtimalidir. Çünkü Jake başkana hizmet etmektense kendi faydasını gözeterek onunla işbirliği yapan bağımsız bir figürdür (Jake’in başkanla işbirliği sebepleri suya erişim, statü gibi avantajlara erişim imkânı olarak düşünülebilir) ve gerektiğinde çıkarı doğrultusunda başkanın aleyhine hareket edebilir, ayrıca fiziksel güç ve şiddet kapasitesinin başkanınkinden yüksek olması itibariyle de bir tehdit oluşturur. Bu noktada seçkin zümrelerin de kendi aralarında da bir rekabet ilişkisi olduğunu ve Mills’in savunduğu askeri seçkinler zümresinin üstünlüğü önermesinin de bir tehdit ihtimaline yansıyarak somutlaştığını görüyoruz.

Bu konuşmayı takip eden sahnede Beans ve Rango’nun su kasasından kurtuluşu, Jake ‘in de başkanın onu öldürme girişiminden kurtuluşunu beraberinde getirir. Jake, Rango’yu selamlar ve başkanı hesaplaşmak için götürür. Böylece seçkinlerin baskıcı iktidarı yıkılarak kasaba suya ve huzura kavuşmuş olur. Jake’in saygısını kazanan Rango yeniden kasabanın şerifi olarak imajını korumak ve huzuru sürdürmekle görevlendirilir.

Ek olarak burada verilen mesaj, bilincini ve gücünü örgütleyebilen halkın azınlık grup olan seçkinlere karşı mücadelesinin başarıyla ve adaletle sonuçlanabileceğidir.

Oligarşinin Tunç Yasası

Robert Michels tarafından 1911 yılında öne sürülen bu teori, her türden yönetim şeklinin nihayetinde oligarşik bir yapıya evrilip kontrolün azınlık bir seçkinler grubunun eline geçeceğini iddia eder. Teoriye göre, demokratik yapılar büyüyüp karmaşıklaştıkça işleyiş takibi yapmak güçleşecektir. Bu güçlük ve insanların çoğunlukla pasif kalma eğilimi izliyor oluşu, lider gereksinimini şiddetlendirerek yetkenin seçkin azınlık gruba “teslimi” ile sonuçlanacaktır.

Filmde halk, su kaynağının yapısını çözümlemektense liderleri olan başkana suyu sağlaması konusunda güvenir. Suyun tahsisini başkandan bekler. Bu pasiflikten faydalanan başkan, su kaynağının kontrolünü ele geçirip halkın güvenini kötüye kullanır ve otoritesini güçlendirir, Jake’in baskı aracı rolünün de katkılarıyla oligarşik bir yapı içinde kasabayı yönetir.

Halk, özellikle de Beans, zamanla suyun kontrol edildiğinden veya en azından bir şeylerin ters gittiğinden şüphelense de kimse aksiyon almaz, bunun yerine dışarıdan bir kurtarıcı beklerler. Bu noktada devreye Rango girer. Her ne kadar başlangıçta sahte bir kahramanlık rolü üstlense de süreç içerisinde gerçek bir lidere dönüşür ve kasabaya suyu getirip başkanın iktidarını devirir.

Dikkat edilmesi gereken ise, bu olaydan sonra su halkın kontrolüne geçse dahi halkın lider arayışının sonlanmamış olması ve Rango’nun kasabanın şerifi konumunda otoriter bir figür olarak söz sahibi olmaya başlamasıdır. Bu yetki sebebiyle Rango, tıpkı belediye başkanı gibi oligarşik bir yönetsel yapıya sebebiyet verme potansiyeline sahiptir.

Sonuç

Rango filmi, belediye başkanı ve Jake’in otoritesinin şiddet ve ideolojik manipülasyonla sürdürülen baskıcı bir düzen oluşturduğunu vurgulayarak halkın pasifliğini ve elitler tarafından gerçekleştirilen adaletsiz yönetim biçimini gösterir. Filmin sonunda iktidar değişse de halkın belirsizlik ve kargaşa ortamlarından kaçınıp uyum sağlama eğiliminin değişmemesi, güvenlik arayışı gibi nedenlerle pasif tutumundan sıyrılamayıp hâlâ bir lider ihtiyacı içinde olması, oligarşik yapının daimiliğini ve tekrarlayan güç ilişkisi kalıplarını ortaya koyarak Mills’in ve Michels’in teorilerini doğrulayan bir olay örgüsüne sahiptir.

Işık Tokur