30 Kasım 2021 Salı

7. Hafta: Piyasalar I "Formel Piyasalar"

7. PİYASALAR I: FORMEL PİYASALAR

Piyasa hem iktisatta hem de sosyolojide iyi tanımlanmış bir metanın alıcılar ile satıcılar arasındaki mübadelenin gerçekleştiği bir alan olarak anlaşılır. İktisadi kurama göre piyasada rekabet kusursuzdur. Bir başka deyişle piyasada bireylerin piyasa fiyatını belirleyen süreç üzerinde olumsuz etki yapmalarını etkileyen çok sayıda alıcı ve satıcı vardır. Ayrıca rekabet, piyasalar arasındaki ilişkileri de açıklar: tüm ürünler tüketicilerin sınırlı satın alma gücünü paylaşmak, tüm üreticiler de sınırlı toplam hammadde, makine, emek ve sermaye stoğu için birebirleriyle rekabet halindedir. Piyasa tüm tarafların birleştiği, bir araya geldiği çok geniş sınırları olmayan ticarî fiyatların hız ve kolaylıkla oluştuğu bir sahadır.

Piyasa kavramı, sosyal bilimlerin ilgi alanına girmeden önce, uzunca bir süre açıklanması gereken değil ölçülmesi gereken bir somut olay olarak tanımlanmış ve karakterize edilmiştir. Ancak günümüzde piyasa kavramı, tüketicinin sosyal yaşantısıyla, kültürel ortamıyla, günlük pratikleri ve hatta psikolojisiyle yakından ilgilenmektedir. Özet olarak iktisat sosyolojisi, piyasaları yalnızca tüketici boyutuyla değil bir bütün ve toplumsal bir yapı olarak değerlendirmekte, onu oluşturan koşullardan, geliştirme stratejilerine ya da var olan sorunlara çözüm bulma alanında çalışmaktadır. Piyasa; tüketim, üretim ve dağıtımı kapsayan sosyal ilişkilerin kurumsallaşmış bir türü yani kültürel, yapısal ve ekonomik faktörlerin etkileşimi halinde olduğu bir yapıdır.