
Çalışmak, yalnızca geçim sağlamak değil; aynı zamanda kimlik kazanmak, toplumla bağ kurmak ve hayatı anlamlandırmaktır. Ancak çalışma hayatı, aynı zamanda hiyerarşi, tahakküm, eşitsizlik ve mücadelelerin de alanıdır. “Çalışma Hayatı ve İktisat Sosyolojisi” başlıklı bu ders, emeğin toplumsal, kültürel ve tarihsel boyutlarını sosyolojik bir perspektifle incelemeyi amaçlar. Ders kapsamında, sanayi kapitalizminin ortaya çıkışından günümüz esnek, güvencesiz ve dijital emek biçimlerine kadar uzanan süreç analiz edilir. Karl Marx, Max Weber ve Emile Durkheim’dan başlayarak, Braverman, Castells, Standing ve Bourdieu gibi çağdaş kuramcıların yaklaşımlarıyla emek süreçleri, işçi sınıfı oluşumu, sendikalaşma, duygulanımsal emek ve emek piyasalarının dönüşümü tartışılır. Ayrıca kadın emeği, göçmen emeği, bakım emeği, enformel çalışma, platform ekonomisi ve yeni iş biçimleri gibi temalar da dersin içeriğinde yer alır. Emek yalnızca iktisadi bir kategori olarak değil; aynı zamanda kültürel bir anlam taşıyıcı, toplumsal ilişkilerin bir düzenleyicisi olarak ele alınır. “Çalışma Hayatı ve İktisat Sosyolojisi”, emeğin yalnızca bir değişim nesnesi değil, bir toplumsal ilişki biçimi olduğunu görmek isteyenler için analitik ve eleştirel bir kuramsal zemin sunar.
12. Hafta Ders Programı ve kaynaklar şu şekildedir:
Sunar, L. (2020). Türkiye’de Mesleki İtibar: Dönüşen Çalışma Hayatı ve Mesleklerin Sosyal Konumu. Journal of Economy Culture and Society(Özel Sayı 1 / Supplement 1), 29-58.
Ek Okuma Önerisi:
Koytak, E. (2024). İsim, Büro, Reklam: Avukatlıkta Simgesel Sermaye Biçimleri. İnsan ve Toplum, 14(4), 80-111.
Film/Belgesel Önerisi: Birdman, Yön. Alejandro González Iñárritu, 2015.
Dersimizde Polen Küçükuncular "Türkiye’de Mesleki İtibar: Dönüşen Çalışma Hayatı ve Mesleklerin Sosyal Konumu" başlıklı makaleyi; Nisa Nur Kılıç ise "İsim, Büro, Reklam: Avukatlıkta Simgesel Sermaye Biçimleri" başlıklı makaleyi sunmuştur. Ayrıca her ikisi bir arada "Birdman" isimli filmi anlatmışlardır.